Vardagen på Hven

Vardagen på Hven

365 dagar om året.

Ett litet samhälle utvecklas

Egna tankarPosted by Eva Pettersson Thu, March 17, 2016 18:25:40
När jag var liten bodde är nog som minst 260 personer på Hven. Det är bottenrekordet för befolkningen på ön, i alla fall de senaste 150 åren...... Nu är här 100 fler som bor här.

När jag cyklade till skolan så fanns de bönder som fortfarande plöjde sina åkrar med häst och enskärig plog. Nu har väl plogarna 7-8 skär?

Viktor och Buster var bra Volvo märke på traktorer, en sån cool som Gunnar i Mossen har, pappa hade Masse Ferguson och jag kommer ihåg när han köpte en nyare med skopa, den var stooor.....Men den var ju inte mer än en fjärdedel av de störste traktorerna på ön i dag.

Vägarna var grusvägar med alla hoppehåler i mitteln, Nils Burkvist och Bertil Rasmusson hade den omöjliga uppgiften att hålla vägarna i skick, dom gick där med spaden och fyllde hålor. Dom var alltid trevliga vid oss ungar som kom på våra cyklar, dom tog paus och snacka lite, cyklade vi och ramla så hjälpte dom oss.... Det var långt innan asfaltsvägar och de fanns inga mobiler. Så dom var viktiga vuxna för oss.

Vi hade Ven-båten som gick första turen 7.00 från Hven och sista 17.15 från Landskrona, Den gick förvisso i alla väder, men bara med passagerare. Någon enstaka gång med en bil, vagn eller annat. Grisarna stod lösa där framme på båten och när vi fick hit våra hästar, då stod dom där framme, lösa och med en flage utanför. Givetvis gick hästarna på och av på landgången precis som oss.... Sen dess har vi hunnit med några olika båtar, 1973 tror jag de var som Sankt Ibb började gå, den var toppen 20 minuter över om det var lugnt väder, annars ville jag inte åka med den. Sen kom revolutionen 1980 den första godsfärjan som kom till Ön, den gick en tur om dagen på helgfria vardagar och tror de var två dagar den gick eftermiddagstur också. Man fick backa på och köra av. De var då vi hade Hvens Bränsleservic på ön och mycket fraktades i containrar. Sen 1990 kom Stjärneborg, vilken lyxbåt, då kunde vi börja åka över med bil vilken tur vi ville, bokade du innan så kunde du bestämma själv. ...... Nu har vi Uraniborg med turer 5.30 till 21.30, båten sväljer så många bilar att man kommer med för det mesta, och bokar du kommer du med.

När jag var liten körde Görgens taxibilar ambulanstransport, de som körde hade ingen sjukvårdsutbildning, men var de akuta grejer så ställde de sjukvårdskunniga alltid upp , om de fanns på ön. Antingen fick man vänta tills båten kom eller så kom kustbevakningen över och hämtade. Vi var glada över den servicen. Men tänk när ambulansen började köra, från början med Görgen som chaufför men efterhand med sjukvårds kunniga.... I dag har vi ett fantastiskt team som tar hand om oss på ett proffsigt och yrkesmässigt bra sätt.

När jag föddes fanns brandkåren men hade en bil som stod uppe i gamla finkan, 1971 började bygget av dagens brandstation... I dag har vi en brandstation med utrustning och som samarbetar med ambulans vid utryckningar.

Förr hade vi Polis och de var jätte bra, det minskade fyllekörandet... Det har vi inte idag, vilket är synd för fyllekörandet fortgår.

Vi hade två banker på ön, först la den ena ned och sen den andra.......men i dag sköter vi det mesta med fibern vi fått till ön.

Vi hade ett postkontor, när det la ned så fick vi Lantbrevbärare

Vi hade utedass till att börja med....men efter gemensamma påtryckningar fick Hven vatten och avlopp. Som jag skrivit innan så var det Arbetsgruppen för Hvens byalag som drev igenom detta. De knackade dörr och lobbade för detta och fick de flesta öbor med sig. Jag kommer ihåg när mamma och pappa höll på och prata och planera för detta tillsammans med övriga engagerade.

De "slogs för att få fler båtturer så man kunde pendla till ett heltidsarbete i Landskrona.. I dag kan vi jobba i Danmark och bo på Hven.

De slogs för att ambulans och brandkår skulle få utbildning och betalt...I dag har vi tom Svärdet som gör sjuktransporter, tom barsebäcks sjöräddning som uppbackning när så behövs.

De slogs för bevarandet av skola, de var nere på 8 barn ett tag. De kämpade för att barnomsorg skulle komma till ön, och de kom dagmammor, nu mera är det förskola och fritids.

De kämpade för bättre vägar och de fick vi, med utmärkt väghållning.

De kämpade för att vi skulle få ha bensin och diesel på ön, när det inte gick att skicka över de på fat längre.

De kämpade för att affären skulle finnas kvar, och än i dag har vi en utmärkt affär.

I många år har vi haft gemensamma "yttre fiender" som vi Hvenbor mfl kämpat mot för att få bra sjukvård/ambulansvård, vatten och avlopp, bevara skolan, bättre båtar, bättre båttider, ha kvar en affär på ön, bensin mm mm mm
Nu har vi fått de så bra, vi har ingen "gemensam yttre fiende" som kräver samarbete och engagemang åt samma håll.

Vissa vill ha ändrade båttider, andra vill ha multisportplan, andra vill ha längre öppet på krogen, andra vill ha gemensamma samlingslokaler, fritidsgårdar, festivaler, badbryggor, billigare biljetter, gratis bussar mm mm mm Jag tror att de flesta egentligen inte har något emot dessa olika önskningar, men samtidigt så har de inte någon egen vinning av dessa och då blir det "krockar" för vad man ska begära/önska pengar till.

Då på 1980 talet fanns alla dessa "livsnödvändiga" saker att jobba för, ön var nere på minsta invånarantalet i mannaminne och de var tvunget att vända och utveckla för att barnfamiljerna skulle kunna bo kvar, de äldre skulle kunna handla mat, bönderna skulle kunna lämna sitt spannmål, få likvärdig ambulans mm mm mm

I dag får Hvens byalag knappast några medlemmar, förästen de vet jag inte, men skulle vara intressant att veta hur medlemsantalet sett ut från år till år sedan start. Men de finns inga givna arbetsområden som "alla" står bakom och då upplevs hela Byalaget som svagt och får inte medlemmar.

På 1980-talet behövde de aldrig ifrågasättas vad Arbetsgruppen för Hvensbyalag skulle jobba med, det fanns aldrig någon tvekan, de var för öns överlevnad.
Jag är stolt över att varit med på denna "resan" från botten till idag. Från början var jag så ung,men mina föräldrar var så engagerade och när Byalaget skulle startas hade vi huset fullt av lister med namn på personer på ön, jag tror man fick föreslå namn och sen rösta på 5 personer, eller kanske fler för att redan innan byalaget bildades få fram vilka Väljarna ville se sittande i arbetsgruppen för Hvens byalag.

Jag har varit med i arbetsgruppen för Byalaget i många år, jag var tom ordförande något år i min ungdom, vilket inte var min grej. Det ska vara en ordförande som är en bra samtalsledare och engagerad och folket har förtroende för. Ingvar Östling är i mina ögon en fantastisk person som har gjort en otroligt massa för Hven, tillsammans med de andra, genom sitt enorma ledarskap.

Jag har under vintern spelat in gamla kassettband till digital form för att hjälpa Hvens hembygdsförening. Här får man höra hur engagerade Hvenbor har varit i alla år och så fort något gemensamt hinder dykt upp har man gått "man ur huse" och på enad front hjälps åt.

Min konsekvensanalys är att vi har det himla bra och ser fram mot en härlig vår och en bra sommar, så har alla lite annat att fundera över och till hösten har vi fått nya tankebanor och andra sätt att hantera vårt Goa liv på Ön.

Jag vill bara förtydliga att för mig är Hvenbor de som bor på Hven och sommargäster de som har hus på ön men inte bor här hela året. Alla är viktiga för livet på Ön, men jag blir klart gladast för de som väljer att bo på Ön 365 dagar om året.

Ja, inte för jag vet om någon är intresserad att läsa detta, men för mig är det viktigt att i bland se i backspegeln och se hur allt utvecklats.



















  • Comments(0)